Rouwkaarten versturen

[artikel]

Bij het overlijden van een dierbare komt er veel op u af. Naast uw eigen verdriet en dat van uw naasten, moet er ineens veel geregeld worden. Een rouwkaart is er daar een voorbeeld van. Een rouwkaart is altijd heel persoonlijk. U wilt namelijk dicht bij de overleden persoon blijven om hem of haar een laatste eer te bewijzen. In samenwerking met Monuta geven we u een overzicht waar u op moet letten bij het maken en versturen van een rouwkaart.

  1. Een rouwkaart maken – Met een rouwkaart brengt u familie en vrienden van de overledene op de hoogte. Hiermee nodigt u ze ook uit voor de begrafenis of crematie. U kunt rouwkaarten bestellen bij de uitvaartverzorger of zelf maken. Dit is mogelijk zodra alle informatie rond de uitvaart bekend is. Vraag altijd een bevestiging op papier van uw uitvaartverzorger zodat tijdens het maken van de kaart hierin geen fouten kunnen ontstaan. Als u de kaart zelf wilt maken kunt u bijvoorbeeld een mooie foto van de overledene gebruiken in combinatie met eigen tekst. Bij het opmaken van de rouwkaart zijn onze medewerkers u graag van dienst.
  2. Rouwkaarten bestellen – Rouwkaarten moeten in een keer foutloos gedrukt worden. Daarom is het belangrijk dat u de juiste informatie bij de hand heeft tijdens het bestellen van een rouwkaart. Hierdoor kunt u bij een proefdruk gemakkelijk controleren of alle gegevens op de rouwkaart kloppen.
  1. Wanneer verstuur ik een rouwkaart? – Het is belangrijk dat u een rouwkaart zo snel mogelijk verstuurt. Om rouwkaarten met de hoogste prioriteit door PostNL te laten bezorgen, maakt u gebruik van speciale rouwpostzegels. De prijs is hetzelfde als normale postzegels en ze worden per 50 stuks verkocht. Houd er rekening mee dat u rouwkaarten niet via de gewone brievenbus kunt verzenden. Deze doet u altijd eerst in een verzamelenvelop die u kunt kopen bij elk postkantoor. Op deze verzamelenvelop staat een barcode waarmee PostNL de rouwkaarten kan traceren. U kunt de verzamelenvelop afgeven op een PostNL postkantoor.
  2. Controle op het versturen van de rouwkaarten – We raden aan om ook een kaart naar uzelf en aan de uitvaartverzorger te sturen. Op die manier kunt u controleren of de rouwkaarten op tijd zijn bezorgd. Als blijkt dat de kaarten niet de volgende werkdag zijn aangekomen, raden we u aan om contact op te nemen met de klantenservice (0900-0990 10 cent p/m) van PostNL.

Als u een uitvaart moet regelen is het mogelijk om het vrij besteedbare bedrag van de uitvaartverzekering te gebruiken voor rouwkaarten of ander drukwerk rondom de uitvaart. Zo is het mogelijk om de rouwkaart nóg persoonlijker te maken. Denk hierbij aan de keuze van een ander papiersoort, lettertypes of een andere vouwvorm van de kaart.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden die er zijn op het gebied van rouwkaarten, bedankkaarten en rouwboekjes? Drukkerij van der Linden staat voor u klaar en denkt graag mee over de mogelijkheden die er zijn.